zondag, september 20, 2009

Bedenken of beelddenken


foto Dirk Cornelis

Vrijdagavond was bij de overburen in het Designcentre de opening van een tentoonstelling over de bedenkers . Helaas is de akoestiek in de tentoonstellingsruimte (een keiharde betonnen bak) zo slecht dat toespraken een auditieve variant worden van de kleren van de keizer. Iedereen hoort het beleefd aan, maar meer dan 80% is feitelijk onverstaanbaar. Van wat ik wel hoorde, leek me dat in dit geval echt jammer. Ik hoorde iemand iets zeggen over het dodelijke effect van scholing op creativiteit. Gelukkig stond die informatie ook op één van de tentoonstellingsborden, anders kon ik het hier niet vermelden. Ik ken de bron van de volgende stelling niet, maar als dit waar is dan doen we onszelf te kort. Voordat kinderen naar school gaan, vertoont volgens dat bord zo'n 98% gedrag dat creatief genoemd kan worden. Na een gedegen opleiding is dat teruggebracht tot een magere 2%! Je hoeft niet creatief (meer) te zijn om meteen het idee te hebben dat dat beter zou kunnen. OK, dat is een eufemisme, begrijpen de hoger opgeleiden onder ons meteen. ;-)

Wat is/wordt er dan zo fataal beschadigd tijdens de schooltijd, kun je je afvragen. Als ik mijn gevoel beluister, geeft deze meteen een pijnlijk antwoord: "We moesten serieus aan de slag en speelsheid is uit den boze." Deze stelling wordt concreet onderbouwt met het grootste gat in de markt dat ik ken: De enorme vraag naar 'goede' ideeën. In mijn wereld is er veel werk om succesvolle managers en ondernemers weer te leren om creatief en speels te zijn.
Het heet dat wel chique "out of the box' denken enzo. Maar het komt neer op een simpel. "Mens durf te spelen."

Ik heb op de tentoonstelling meteen wat speelse notities achtergelaten. Ik denk dat we ons creatief denken en bedenken erg kunnen verlevendigen door er beelddenken van te maken. Beeldtaal zou een (internationaal!) vak kunnen zijn op school. Dit als serieuze opvolger van het te vrijblijvende vak tekenen in de hogere klassen. Zo vanaf het moment dat het abstracte denken zich ontwikkeld. Op deze tentoonstelling mis ik dus de ELD. misschien kan dat ook een TV-programma zijn: de beELDdenkers...

1 opmerking:

Martien van Steenbergen zei

Hoi Harry,

Zie en lach bij http://aardbron.nl/vermoorden-scholen-creativiteit/

Succes en plezier,

Martien.